Beli. Jual. Sewa. Hampir Apa Saja! 11,515 tawaran menanti anda!

Harga: RM 300.00

Contact

Nama: SZ Design
Telefon: 0132020912
Poskod: 42300
Bandar: PUNCAK ALAM
Negeri: Selangor
szdesigntraining2020@gmail.com

Call
SMS
WhatsApp
Email

Description

APA ITU PELAN LANTAI?

Untuk membina sesebuah rumah misalnya, pelan adalah antara salah satu perkara penting daripada lukisan kerja senibina. Secara umumnya, pelan dapat dibahagikan kepada 5 jenis iaitu :

Pelan Kunci
Pelan Lokasi
Pelan Tapak
Pelan Lantai
Pelan Bumbung

Pelan lantai ialah suatu pelan yang menunjukkan saiz ruang dalaman, susun atur ruang-ruang, bahan kemasan lantai, kod jenis pintu dan tingkap, arah naik atau turun anak tangga, arah ayun pintu atau tingkap, bahan-bahan binaan ditunjukkan dengan menggunakan simbol-simbol piawaian lukisan, ketinggian lantai, dan garisan keratan.Kebiasaanya pelan lantai menggunakan skala 1 : 100. Antara skala-skala lain yang biasa digunakan untuk pelan lantai ialah 1 : 50 dan 1 : 200.

Unit dimensi yang digunakan ialah milimeter (mm). Dimensi bagi panjang dan lebar bangunan itu serta bilik-biliknya hendaklah ditunjukkan. Perkara-perkara lain yang perlu ditunjukkan ialah dimensi bukaan tingkap, pintu dan liang udara (jika ada), garisan saliran kekal dengan anak panah yang menunjukkan arah saliran serta saiz parit dan longkang, nama bilik dan kegunaannya.

Bagi tangga pula, hendaklah ditunjukkan arah anak panah turun atau naik, bilangan anak tangga dan jenis tangga.

Kerja-kerja penyediaan pelan lantai ini penting bagi memberi gambaran idea kepada pelangan melihat secara jelas susunan ruang dengan lebih terancang.

Tempoh masa untuk sediakan lakaran pelan lantai seperti ini biasanya mengambil masa satu hari.

Bagi peserta atau pelajar yang hadiri kelas untuk belajar membuat lukisan pelan lantai macam ini biasanya mengambil masa 2 hari sahaja untuk disiapkan.

Langkah-langkah untuk membuat pelan lantai ini dari awal sehingga akhir dijelaskan secara terperinci sehingga peserta dapat menyiapkan pelan lantai dalam tempoh tersebut.


Information

Jenis Iklan: Tawaran Perkhidmatan
Status Iklan: Syarikat
Copyright © 2019 iklanlah.com.